lördag 4 december 2010

Lucka 4: Mordet på Orientexpressen

Deckare har aldrig varit min kopp te, men ingen regel utan undantag. Det finns två deckarförfattare vars böcker jag tycker om. Brittiska damer båda två, den första är Minette Walters och att den andra är Agatha Christie, förvånar väl knappast någon.

I Mordet på Orientexpressen får vi möta den skarpsinnige belgiske detektiven Hercule Poirot. Han bordar tåget i Istanbul och i hans vagn är alla kupéer upptagna av olika personer från hela Europa.

Agatha Christie, 1935
Under resans gång mördas en av resenärerna, den obehaglige Mr. Ratchett. Poirot ombeds självklart att utreda mordet. Men bevisen är svåra att tyda och pekar inte mot en självklar gärningsman. Det enda Poirot kan vara säker på är att den skyldige finns i vagnen och alla är misstänkta.

Mer kommer jag inte skriva, vill ju inte avslöja vem mördaren är. I Mordet på Orientexpressen är Agatha Christie i högform. Hon slänger ut villospår och jag som läsare ges inte en chans att lösa mordet före Poirot, samtidigt som hon inte dödar lusten att försöka ändå.

Jag har ett flertal Christie-favoriter, så det var inte helt självklart att det skulle bli Mordet på Orientexpressen. Utöver den så är mina favoriter Ett mord annonseras, Liket i biblioteket och Tio små negerpojkar samt novellsamlingen Miss Marples mysterier.

Vilka är dina favoriter av alla Agatha Christies böcker?

Dagens citat: "The impossible could not have happened, therefore the impossible must be possible in spite of appearances." (Hercule Poirot i Mordet på Orientexpressen.)

"I specialize in murders of quiet, domestic interest." (Agatha Christie i en intervju med Life magazine från 1956.)

1 kommentar:

Gunilla sa...

Vad timade vi är Peter!