söndag 26 december 2010

Julklappar som räcker länge

Julen blev åter lugn och trivsam, även om jag faktiskt jobbade hela julhelgen.

Självklart dök det upp en bok i julklappsskörden. Jag fick Bockfesten av Mario Vargas Llosa, årets nobelpristagare i litteratur.

Brukar bli en större bokskörd på julen, men i år önskade jag mig lite färre böcker än vanligt. Jag har ju ganska stor läshög som jag ska försöka avverka.

Fast jag gav bort en del böcker i julklapp också Min syster fick två romaner och min svåger en ljudbok.

Den första boken min syster fick var Igelkottens elegans av den franska författaren Muriel Barbery. En bok jag själv inte har läst, men som jag har läst om på många av de bokbloggar jag följer.

Dessutom fick hon Älskade syster av Joyce Carol Oates. En av mina favoritförfattare, även om jag inte har läst just den boken. Den ligger i min läshög och väntar på mig.

Ljudboken jag gav till min svåger var Hypnotisören av Lars Kepler.

Slutligen gav jag mig själv 2666 av Roberto Bolaño i julklapp. Har börjat läsa den, men har inte kommit så långt än. Den verkar väldigt lovande och jag tror det kan vara en ren njutning att läsa den.

Dagens citat: "Out upon merry Christmas! What's Christmas time to you but a time for paying bills without money; a time for finding yourself a year older, but not an hour richer... If I could work my will," said Scrooge indignantly, "every idiot who goes about with 'Merry Christmas' upon his lips should be boiled with his own pudding, and buried with a stake of holly through his heart. He should!" (Ebeneezer Scrooge i Charles Dickens A Christmas Carol.)

"Christmas to a child is the first terrible proof that to travel hopefully is better than to arrive." (Stephen Fry)

"The Supreme Court has ruled that they cannot have a nativity scene in Washington, D.C. This wasn't for any religious reasons. They couldn't find three wise men and a virgin." (Jay Leno)

Inga kommentarer: