fredag 24 december 2010

Lucka 24: Kejsarn av Portugallien

Då var vi framme vid den sista luckan i min bloggjulkalender, som dessutom blir inlägg nummer 150 på bloggen. Där ser man julafton och bloggjubileum på samma gång. Och bakom den sista luckan gömmer sig min favorit ur Selma Lagerlöfs produktion.

Kejsarn av Portugallien är en finstämd och sorglig historia om Jan i Skrolycka och hans kärlek till sin enda dotter Klara Fina Gulleborg.

Dottern, som Jan älskar över allt annat, flyttar till Stockholm och hör sedan aldrig av sig. Jan i Skrolycka drivs då in i en fantasivärld där han är kejsaren av Portugallien och hans dotter är kejsarinnan.

Boken utspelar sig i 1860- och 70-talets Värmland och platserna är tagna ur verkligheten, om än något maskerade. Även persongalleriet innehåller lätt förtäckta karaktärer ur verkligheten. Bland annat dyker Selma själv tillsammans med sina systrar Anna och Gerda, dock under annat namn.

1992 gjorde Lars Molin en fenomenal filmatisering med Ingvar Hirdwall i rollen som kejsaren. Det var tack vare den som jag läste boken och sedan även gick vidare till andra delar av Selma Lagerlöfs författarskap.

Kejsarn av Portugallien är som sagt min absoluta favorit ur Selmas produktion. Men som jag sade till min kollega Johan, så är det ju så att när man graderar Selmas böcker handlar det väldigt mycket om nyanser och små gradskillnader. Ingen av hennes alster är ju dåliga.

Dagens citat: "Men Jan i Skrolycka var rent häpen över sig själv, som hade kunnat hitta på något så fint som att ta solen till gudmor. Ja, han hade blivit en annan människa i det ögonblicket, då den lilla flickan blev lagd i armarna på honom." (Kejsarn av Portugallien från 1914)

Inga kommentarer: