fredag 3 december 2010

Lucka 3: Återstoden av dagen

När lucka nummer tre öppnas dyker det upp en gammal bekant, som jag har skrivit om tidigare här på bloggen. Återstoden av dagen är, i mina ögon, Kazuo Ishiguros stora mästerverk.

En absolut fulländad roman om obesvarad kärlek, klass, lojalitet och pliktkänsla. Butlern Stevens på Darlington Hall är romanens huvudperson och när historien börjar har andra världskriget precis slutat och Stevens har precis tagit emot godsets nya ägare. Då får han ett brev från miss Kenton, som innan kriget jobbade som hushållerska på Darlington Hall.

Stevens beger sig då ut på en bilresa för att träffa miss Kenton, kvinnan han var förälskad i, men det var en kärlek han aldrig vågade erkänna ens för sig själv. Under resan återupplever Stevens tiden innan andra världskriget när Darlington Hall stod i centrum för världspolitiken och godset var fyllt med prominenta gäster från hela världen.

Historien är bländande vacker och stundtals hjärtskärande sorglig. Kazuo Ishiguros språk har han en sådan närvaro att jag befinner mig inte bara i bilen med Stevens, jag blir Stevens när jag läser romanen.

Återstoden av dagen vann Bookerpriset 1989 och filmatiserades 1993 med Anthony Hopkins och Emma Thompson i huvudrollerna. Filmen nominerades till åtta Oscars, bland annat bästa skådespelare och bästa skådespelerska, men vann tyvärr inget.

Inga kommentarer: