tisdag 28 december 2010

Blickar framåt

De senaste dagarna har jag gått och funderat lite på om, när och hur jag ska sammanfatta mitt 2010 här på bloggen. Så det har blivit mycket blickande i den mentala backspegeln.

Därför var det skönt i dag när jag faktiskt satt en stund och blickade framåt mot 2011 och vad som väntar på mig då. Jag skrev nämligen ihop en liten önskelista på böcker jag vill recensera åt Skånskan under våren.

Fick då dessutom en snabb översyn på vad som kommer från de svenska förlagen under våren och mycket gott finns det.

Låt de gamla drömmarna dö av John Ajvide Lindqvist. Inte en roman utan en samling av noveller, kåserier och liknande. Det ska bli mycket intressant att läsa den och framförallt då novellen som tar vid där Låt den rätte komma in slutade.

Äta djur av Jonathan Safran Foer. Äta djur är, precis som det låter, en bok om att äta djur. Den är ett reportage om vad det innebär att äta andra levande varelser, men också en filosofisk essä. Jonathan Safran Foer har tidigare gett ut romanerna Everything Is Illuminated, Extremely Loud and Incredibly Close samt Tree of Codes.

En fager mö av Joyce Carol Oates. Ligger visserligen efter när det gäller mitt läsande av Oates, men det gör man ju egentligen alltid, eller hur? I min läshög ligger det för närvarande tre böcker av Joyce Carol Oates. Romanerna Dödgrävarens dotter och My Sister, My Love samt novellsamlingen Dear Husband.

Inga kommentarer: