fredag 10 december 2010

Lucka 10: The Talented Mr. Ripley

Det var tack vare Anthony Minghellas film från 1999 som jag började läsa Patricia Highsmiths böcker och självklart började jag med romanen som filmen är baserad på, The Talented Mr. Ripley (En man med många talanger).

Tom Ripley är en ung man som en dag blir kontaktad av en herr Greenleaf, var son Dickie lever det ljuva livet i Italien. Greenleaf senior vill att Tom, som han tror är en god vän till  Dickie, hämtar hem sonen. Ripley accepterar och vid sin ankomst i Italien lyckas han nästla sig i Dickies liv. Ett liv Tom Ripley själv åtrår.

Patricia Highsmiths antihjälte Tom Ripley är nog en av litteraturhistoriens mest amoraliska karaktärer. Jag vill inte kalla honom ond, även om han gör onda saker. Tom Ripleys moral är bara annorlunda från alla andras.

Det är ju just det som är styrkan i Patricia Highsmiths Ripliad. Att hon får mig som läsare att känna sympati och förståelse för Tom Ripley, en karaktär jag egentligen vill tycka illa om.

Dagens citat: "He'd let a few days go by, he thought. The first step, anyway, was to make Dickie like him. That he wanted more than anything else in the world." (The Talented Mr. Ripley, kapitel åtta)

"I knew Pat when she was young and not yet so jaded and bigoted. The internet is filled with stories of her meanness, and prejudice, and also of her introversion, of her being a loner. I met that Pat many years after we broke up." (Författaren Marijane Meaker, som hade ett förhållande med Highsmith.)

1 kommentar:

Gunilla sa...

Fick inte plats på min lista men definitivt en favorit - fast en obehaglig sådan.