måndag 28 februari 2011

Februari – Snabbversionen

Årets andra månad drar sig mot sitt slut och det är dags för ytterligare en sammanfattning här på bloggen.

Februari har, är och kommer alltid att vara min favoritmånad. Främst för det är den månad jag fyller år, vilket inträffade även i år. De enda böcker jag fick i present var de fyra pocketböcker jag köpte till mig själv. Men jag fick många andra fina presenter, även om jag börjar inse att jag nått den ålder då flaskor blir ett majoritetsinslag i presentskörden.

Efter vederbörligt födelsedagsfirande med tårtkalas blev det dags för månadens andra höjdpunkt och lite anledningen till att det blev nästan en veckas paus i både läsning och bloggande. Nämligen resan till Värmland där jag träffade vänner från journalistlinjen, samt gjorde ett besök på Molkoms folkhögskola.

Facit för februari 2011 blev följande:
* Fem lästa böcker, varav tre romaner och två novellsamlingar.
* Sammanlagt sidantal blev 1598.
* Fyra av böckerna lästes på engelska, en på svenska.
* Alla böckerna har engelska som originalspråk.

Här är februaris lista på lästa böcker:
* The Left Hand of Darkness av Ursula K. Le Guin
* Close Range: Wyoming Stories av Annie Proulx
* And Then There Were None av Agatha Christie
* Henry VIII: Wolfman av A.E. Moorat
* Båten av Nam Le

Dagens citat: "It is ridiculous to set a detective story in New York City. New York City is itself a detective story." (Agatha Christie i en intervju med Life.)

"The notion that a story has a message assumes that it can be reduced to a few abstract words, neatly summarized in a school or college examination paper or a brisk critical review." (Ursula K. Le Guin)

"I wish I knew how to quit you." (Jack Twist i novellen Brokeback Mountain.)

Inga kommentarer: