onsdag 23 februari 2011

Jag är skeptisk

Dessa utgåvor lär
ingen hitta på rean.
Då har den årliga bokrean dragit i gång. Jaha, tänker jag och rycker på axlarna. Personligen kan jag inte minnas när jag senast handlade på bokrean eller ens brydde mig om den.

För visst kan man fynda. Men det kan man göra året om hos de flesta bokhandlare och antikvariat. Oavsett om de finns längs gågatan eller på nätet.

Fast det som fick mig att slutligen ge upp bokrean var det faktum att utbudet känns så otroligt likriktat. Det kvittar vilken katalog eller affär man tittar i så är det samma restupplagor och nytryckta reaupplagor som erbjuds.

Jag struntar högaktningsfullt i bokrean och sprider ut mina bokinköp jämnt över året istället, det passar mig bättre. Fast det kan ju hända att just en sådan inköpstur rent tidsmässigt hamnar under rean, men det handlar i så fall bara om rena tillfälligheter.

Inga kommentarer: