tisdag 15 februari 2011

Det omöjliga måste vara möjligt

Tisdagen bjöd på en riktig klassikerkaramell. Filmatiseringen av Mordet på Orientexpressen från 1974 med bland andra sir John Gielgud, Ingrid Bergman, Sean Connery, Lauren Bacall, Albert Finney, Vanessa Redgrave och Anthony Perkins.

Så passande då att när jag på måndagen köpte lite nya böcker (födelsedagspresent till mig själv) så införskaffades just två Agatha Christie-deckare, varav den ena var The Murder on the Orient Express och den andra var And then there were none.

Förutom deckarna blev det även ytterligare två böcker. Den första av dessa var novellsamlingen Båten av den vietnamesisk-australiensiske författaren Nam Le. En bok jag blev tipsad om att läsa inom ramen av mitt lilla novellprojekt.

Slutligen köpte jag Henry VIII: Wolfman av A.E Moorat. En liten omarbetning av historien om Henry VIII och hans sex hustrur. Författaren är samma person som förra året gav ut Queen Victoria: Demon Hunter. Bara genom titeln kan väl de flesta räkna ut det mesta av handlingen.

Dagens citat: "Divorced. Beheaded. Died. Divorced. Beheaded. Survived." (Ramsa för att komma ihåg Heny VIII:s fruars olika öden.)

"Divorced. Beheaded. Died. Mauled. Savaged. Survived?" (Förlagets sammanfattning av Henry VIII: Wolfman)

"The impossible could not have happened, therefore the impossible must be possible in spite of appearances." (Hercule Poirot i Mordet på Orientexpressen)

Inga kommentarer: