söndag 6 februari 2011

Från en värld till en annan

Ägnade en del av söndagsförmiddagen åt att läsa ut The Left Hand of Darkness av Ursula K. Le Guin. En mycket bra science fiction-roman. Trots att jag var lite tveksam till boken efter att ha läst de två första kapitlen. Men där efter tog den sig och blev en storartad läsupplevelse. Recension kommer inom det snaraste.

Därmed är det dags att lämna hennes värld och kasta mig huvudstupa in i nästa. Det blir Bockfesten av Mario Vargas Llosa, som jag fick i julklapp av föräldrarna. Funderade lite först på att läsa nyutgåvan av Yukio Mishimas Den gyllene paviljongens tempel. Fick med mig den från bokbordet på jobbet och är rejält sugen måste jag tillstå. Men lockelsen från Bockfesten visade sig vara större.

Lite kuriosa: Tydligen har Mario Vargas Llosa adlats av kung Juan Carlos I av Spanien. Den 3 februari upphöjdes han till markis av Vargas Llosa. Han är dock inte den första nobelpristagaren som har förärats en titel av den spanske kungen. Camilo José Cela som fick Nobelpriset i litteratur 1989 adlades också. 1996 upphöjdes han till markis av Iria Flavia.

Dagens citat: "Open your eyes; listen, listen. That is what the novelists say. But they don't tell you what you will see and hear." (Ursula K. Le Guin, ur förordet till The Left Hand of Darkness.)

Inga kommentarer: