onsdag 2 februari 2011

Trög start på februari

Efter urladdningen med 2666 har det varit lite trögt att komma i gång med nya böcker. Men jag har i alla fall så smått börjat läsa Ursula K. Le Guins The Left Hand of Darkness.

Dessutom tänker jag fortsätta mitt novellprojekt med att läsa Annie Proulxs Close Range: Wyoming Stories som innehåller novellen Brokeback Mountain. Den ligger sist i samlingen och det blir en kamp för att inte bläddra fram och läsa den först.

Visserligen är det ju skit samma, berättelserna i novellsamlingen kan man ju läsa i vilken ordning som helst. Det är bara det att Annie Proulx har valt ordningen novellerna ska komma och det tycker jag att jag som läsare ska respektera. I alla fall första gången jag läser den. Vid en omläsning kan jag plocka russinen ur kakan och bara läsa mina favoritnoveller.

Vad tycker ni? Ska man läsa novellerna i novellsamling i den ordning de har placerats? Eller är det ok att hoppa runt och läsa en här och en där?

För övrigt är soundtracket till filmen Brokeback Mountain helt fantastiskt. Här kommer ett litet smakprov: He was a friend of mine med Willie Nelson.

Inga kommentarer: