onsdag 10 november 2010

Författarröster del 10: Paul Auster

Dags för ännu ett möte med en författare. Paul Auster är en stor favorit trots att han är en ganska ny bekantskap för mig. Våren 2008 var första gången jag läste en av hans böcker och det var såklart hans kanske mest berömda verk New York-trilogin. Passande nog inköpt hos Barnes&Noble på Fifth Avenue under resa till New York.

Därefter har jag hunnit med ytterligare av hans böcker, bland annat The Brooklyn Follies och Travels in the Scriptorium. Dock var jag inte särskilt förtjust i hans roman Invisible, men jag ser ändå fram emot at få läsa hans senaste bok Sunset Park.

En intervju med Granta om just romanen Invisible.

Författaren Philip Roth har en ganska mörk syn på om romanen har en framtid. Här går Paul Auster i svaromål.

Här läser Paul Auster ur sin senaste roman Sunset Park.

Paul Auster gästar Google och läser bland annat ur sin roman Man in the Dark.

Fora.tv har lagt ut det här programmet där Paul Auster samtalar med en redaktör från tidskriften Granta.

Paul Auster pratar om vilken författartyp han är.

Paul Auster i samtal med sin gode vän den spanske författaren Enrique Vila-Matas.

Här pratar Paul Auster om sin roman The Book of Illusions med Charlie Rose.

Dagens citat: "The story is not in the words; it's in the struggle." (Sidan 294 i New York-trilogin)

    Inga kommentarer: