torsdag 18 november 2010

Från Rowling till Shakespeare

I går hade första delen av den sista Harry Potter-filmen premiär. Något som hade gått mig helt förbi tills jag kom till jobbet och läste recensionen, samt kände lite medlidande med de som skulle se 14.30-föreställningen på Royal i Malmö.

Stör mig lite på att jag helt missat att det var dags för Harry Potter-premiär. Visserligen hade jag ändå gått exakt på premiärdagen utan väntat en vecka. Det som stör mig är att jag helt missat den. Föredrar i slutändan böckerna, så det börjar nog bli dags för en omläsning av alla sju, på engelska förstås.

Den 10 december har ytterligare en intressant film premiär, dock bara i USA (vet inte ens om den kommer till svenska biografer). Nämligen Julie Taymors filmatisering av William Shakespeares Stormen. I rollerna syns bland annat Helen Mirren, Djimon Honsou och Alfred Molina.

Här kommer trailern till The Tempest.


Julie Taymor har tidigare gjort film av Shakespeares kanske blodigaste pjäs, Titus Andronicus. I den spelade Anthony Hopkins och Jessica Lange huvudrollerna.

Inga kommentarer: