söndag 28 november 2010

Tidsmaskin?

Sent på lördagskvällen när jag satt på bussen hem från jobbet hade jag en helt fantastisk läsupplevelse. När jag satte mig på bussen hade jag i vanlig ordning plockat fram min bok och börjat läsa.

Bussen körde och jag slappnade och försjönk i min bok. Resan i fråga skulle ta ungefär 45 minuter, men jag kan svära på att när jag gick av bussen hade den bara tagit en kvart. Så fångad av min bok var jag att tiden bara försvann. Ett mycket gott betyg i mina ögon.

Boken jag läser är Hilary Mantels Bookerprisbelönade roman Wolf Hall. Den handlar om Thomas Cromwell. Han kom från en mycket enkel bakgrund, men genom hårt arbete, intelligens och hårda nypor blev han en av Henry VIII:s närmsta män.

Jag har hittat två förklaringar till varför jag blir så uppslukad av Wolf Hall. För det första så handlar om en tid, ett land samt personer vars historia jag är väldigt intresserad av. För det andra är språket så fantastiskt att det omsluter mig och drar in mig i historien.

Har än så länge bara läst 100 av 650 sidor så det ska bli intressant att se om känslan håller i sig hela boken ut.

Dagens citat: "I have meddled in so many matters under your Highness that I am not able to answer them all...but hard it is for me or any other meddling as I have done to live under your grace and your laws but we must daily offend." (Thomas Cromwell i ett brev till Henry VIII.)

"Alas, how can the poor souls live in concord when you preachers sow amongst them in your sermons debate and discord? They look to you for light and you bring them darkness. Amend these crimes, I exhort you, and set forth God's word truly, both by true preaching and giving a good example, or else, I, whom God has appointed his vicar and high minister here, will see these divisions extinct, and these enormities corrected..." (Henry VIII i sitt sista tal till parlamentet på julafton 1545.)

Inga kommentarer: