söndag 24 oktober 2010

På nattduksbordet just nu...

I början av september skrev jag i ett inlägg att jag hade införskaffat Kosmokomik av Italo Calvino. Ända sedan dess har den figurerat på min lista av böcker jag läser just nu.

Det är lite av en sanning med modifikation, eftersom jag inte aktivt läser den för tillfället. Men det är ju en novellsamling och med sådan är det lite skönt att bara ha liggande och läsa en berättelse då och då när andan faller på.

Samma syfte tjänar min Dorothy Parker-antologi The Portable Dorothy Parker. Ibland plockar jag upp den, läser en dikt eller två, kanske en novell. Alldeles utmärkt när man behöver lite avkoppling för alla andra böcker som läses för tillfället.

På tal om italienare så håller jag även på med Rosens namn av Umberto Eco, som en del av tegelstensutmaningen jag accepterade. Märker nu att det kan bli lite svårt för mig att hinna med ytterligare en tegelsten i höst. Men man ska aldrig säga aldrig.

Lite som gör att det går så långsamt med just den är att jag läser en massa andra böcker samtidigt som Rosens namn. Jag frilansar ju även som bokrecensent för Skånska Dagbladet och har nyligen lämnat in en recension samt har två till som ska skrivas så fort jag läst böckerna.

Men det är också därför jag behöver ha en Kosmokomik och The Portable Dorothy Parker liggande på nattduksbordet. För avkopplingens skull.

Dagens citat: "That would be a good thing for them to cut on my tombstone: 'Wherever she went, including here, it was against her better judgment.'" (Dorothy Parker)

"I set my hand to the art of writing early on. Publishing was easy for me, and I at once found favor and understanding. But it was a long time before I realized and convinced myself that this was anything but mere chance." (Italo Calvino)

"To read fiction means to play a game by which we give sense to the immensity of things that happened, are happening, or will happen in the actual world. By reading narrative, we escape the anxiety that attacks us when we try to say something true about the world. This is the consoling function of narrative — the reason people tell stories, and have told stories from the beginning of time." (Umberto Eco)

Inga kommentarer: