torsdag 7 oktober 2010

Och priset gick till...

Mario Vargas Llosa blev alltså årets Nobelpristagare i litteratur. Och här sitter jag med näbben i brevlådan. Såklart att Svenska akademien utser en författare som jag knappt har hört nämnas i alla de diskussioner jag har haft om Nobelpriset i litteratur.

Vargas Llosa får priset med nomineringen "för hans kartläggning av maktens strukturer och knivskarpa bilder av individens motstånd, revolt och nederlag". Och han har förekommit i Nobelprisspekulationerna under lång tid, men varit en verklig outsider de senaste åren.

Jag har känt till honom, men bara till namnet och nu lägger jag ytterligare en författare till listan över de jag vill läsa. En sak irriterar mig dock, för hade det exempelvis blivit Tomas Tranströmer, Philip Roth eller Joyce Carol Oates så hade jag automatiskt fått ytterligare ett hack till i min bokhylla.

En rolig detalj om Vargas Llosa är att han vid ett tillfälle ska ha gett Gabriel García Marquéz en blåtira i samband med ett bråk. De två ska tydligen ha blivit vänner igen.

Rent allmänt är det kul att det blev en utomeuropeisk författare för en gångs skull och att det blev en latinamerikansk författare i synnerhet. Senast det inträffade var 1990 och då fick Octavio Paz från Mexico det.

Tyvärr kan jag dock bara konstatera att det inte blev en poet. Däremot är det bara att gratulera alla bokhandlare. Nobelpristagaren blev en tillgänglig och någorlunda känd författare.

Slutligen vill jag bara säga att den här totala överraskningen är lite av tjusningen med Nobelpriset. Nu ser jag fram emot att få läsa lite Mario Vargas Llosa.

Inga kommentarer: