måndag 25 oktober 2010

Författarröster del 9: Ann Heberlein

Foto: Sofia Runarsdotter
Dags för en ny författare att komma till tals här på bloggen. Jag fortsätter med ytterligare en svensk författare, nämligen Ann Heberlein, teologie doktor i etik vid Lunds Universitet.

Hon har skrivit flera böcker om ämnen som ondska, ansvar och sexualitet. Den allra senaste betitlad En liten bok om ondska.

Fast hon är kanske mest känd för den självbiografiska boken Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. I den berättar hon om att hon är bipolär, det som tidigare kallades för manodepressivitet.

Därför inleds denna del av Författarröster med att Ann Heberlein själv får läsa ur Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva.


Här kommer den första och andra delen av en debatt med Ann Heberlein och den australiensiske filosofen Peter Singer. Övriga delar hittar du här.



Ett klipp från TV4:s Efter Tio där hon diskuterar En liten bok om ondska.


Nästa klipp handlar om samma bok men kommer från Babel.


Samma bok, men programmet heter Sverige och sänds även det på SVT.


Ann Heberleins skiftesföreläsning i Malmö högskolas bibliotek. Sändning via Bambuser från den 4 oktober 2010.


Dagens citat: "Vem ringer man när man inte orkar leva? Vem ringer man när man inte vill leva? Observera min for mulering, den är viktig. Jag har inte någon längtan efter att dö. Jag vill inte dö. Jag åtrår inte döden. Jag är ingen Werthertyp, ser inte självmordet som någon radikal frihet i någon existentialistisk mening. För mig är självmordet snarast en tvångstanke. Nej. Jag längtar inte efter att dö. Det är livet jag inte klarar av. San ningen att säga så är jag rädd för att dö. Jag är rädd för tomheten, för att allt tar slut, för evigheten. Jag är rädd för ganska mycket, och mycket av det jag är rädd för har med evighet att göra." (Citat ur Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva)

"Ändå kan jag inte släppa tanken på den ondskan – förstått som summan av de onda handlingar människor utför – som också finns i världen. Det där "varför?" som människan upplever när hon konfronteras med ondska, lämnar mig ingen ro." (Citat ur En liten bok om ondska)

Inga kommentarer: