måndag 25 oktober 2010

Kliande fingrar

Det började klia ordentligt i fingrarna efter att jag läst Svenskans recension av Philip Roths senaste bok Nemesis. Så jag slängde mig in på Adlibris, letade upp den och i samma veva lade jag ytterligare fyra av hans böcker i varukorgen.

Förutom Portnoy's complaint blev det även American pastoral, I married a communist och The Human stain. Men innan jag tryckte på köpa-knappen kröp den lilla snåljåpen fram i mig.

Jag har ju en ganska stor hög med böcker att läsa, bland annat Petina Gappahs novellsamling Sorgesång för Easterly och Alain Mabanckous två romaner Slut på kritan och Ett piggsvins memoarer.

Fast böckerna finns ju kvar på Adlibris även nästa löning. Får se hur mycket av läshögen jag har avverkat då. Har jag tur så blir det bokinköp som belöning.

Dagens citat: "To become a celebrity is to become a brand name. There is Ivory Soap, Rice Krispies, and Philip Roth. Ivory is the soap that floats; Rice Krispies the breakfast cereal that goes snap-crackle-pop; Philip Roth the Jew who masturbates with a piece of liver." (Philip Roth, där han syftar på en berömd scen ur just Portnoy's complaint.)

"The cruelest thing anyone can do to Portnoy’s Complaint is to read it twice." (Kritikern Irving Howe, citerad i New York Times.)

Inga kommentarer: