tisdag 19 oktober 2010

Och de nominerade är...

Yvonne Hirdman, Moa Matthis och Sigrid Combüchen. 
Foto: Lotta Törnroth/Caroline Andersson/Andreas Rasmusson
Vi hinner knappt lägga tillkännagivandet av Nobelpriset i litteratur bakom oss förrän årets nomineringar till Augustpriset dyker upp. Tyvärr har jag inte hunnit läsa någon av de nominerade.

Fast jag har varit sugen på att läsa Spill:en damroman av Sigrid Combüchen, ända sedan jag läste den första recensionen av den. Nedan följer en lista på alla som har nominerats till Augustpriset.

Årets svenska skönlitterära bok:
Spill: en damroman – Sigrid Combüchen
Ränderna – Magnus Florin
Livdikt – Johan Jönson
Darling River – Sara Stridsberg
Kioskvridning 140 grader: en wästern – Peter Törnqvist
Ingersonetterna – Magnus William-Olsson

Årets svenska barn- och ungdomsbok:
Syltmackor och oturslivet – Anna Ehring
Jag finns – Maja-Maria Henriksson
Här ligger jag och blöder – Jenny Jägerfeld
Jag tycker inte om vatten – Eva Lindström
Det händer nu – Sofia Nordin
Tänk om… – Lena Sjöberg

Årets svenska fackbok:
Vargen: den jagade jägaren – Henrik Ekman
Den röda grevinnan: en europeisk historia – Yvonne Hirdman
Mask: litteraturen som gömställe – Kristoffer Leandoer
Cocaina: en bok om dom som gör det – Magnus Linton
Maria Eleonora: drottningen som sa nej – Moa Matthis
Resa i Sharialand: ett reportage om kvinnors liv i Saudiarabien – Tina Thunander

Maria Eleonora av
Brandenburg (1599-1655)
Jag ser också på listan över nominerade fackböcker att där finns en del böcker att jag också vill läsa. Den första på listan blir Moa Matthis biografi om drottning Maria Eleonora. Just den boken ska läsas bara för att tillfredsställa mitt stora historiska intresse, men också för att det aldrig har funnits en bra biografi över den något bortglömda svenska drottning.

Maria Eleonora förekommer ju oftast bara som biroll i biografer över hennes make, Gustaf II Adolf, eller dotter, drottning Kristina, och då framställs hon oftast som en sinnessjuk hysterika utan någon riktig kontakt med verkligheten.

Den andra nominerade fackboken jag är sugen på är Yvonne Hirdmans biografi om sin mamma Charlotte. Läst lite om just den boken och det verkar vara ett otroligt intressant människoöde.

Jag tänker inte komma med vidlyftiga spekulationer till detta pris, i alla fall inte som jag gjorde inför Nobelpriset i litteratur, men på rak arm så tror jag att Sigrid Combüchen tar hem det skönlitterära priset. Vem som tar hem de övriga vågar jag inte gissa på, särskilt inte när det gäller barnlitteraturen. Det är område jag verkligen inte är hemma på. Om ni är sugna på att läsa om barnböcker så rekommenderar jag bloggen Den lilla bokhyllan.

Dagens citat: "Kära fröken! Jag, den ryslige Strindberg, har så förfört den älsklige Heidenstam, och så fängslat honom i Gropen på Grand Hôtel att Ni, om Ni icke vill försaka hans angenäma sällskap måste hålla till godo med mitt äfven, varför Ni endast har att välja att stiga i droskan som väntar utanför Er port." (August Strindberg i en inbjudan till Ellen Key.)

Inga kommentarer: