onsdag 19 oktober 2011

Denna ska jag läsa

Det har väl knappast undgått någon boknörd att Umberto Eco har kommit ut med en ny bok. I denna ger han sig i kast med inskränkt stereotypiserande och reder ut rasismens och hatets mekanismer. Romanen heter Begravningsplatsen i Prag och handlar om den välkända bluffen Sion vises protokoll kom till. Boken har redan skapat kontrovers genom sin mix av fakta och fiktion.

Efter att ha läst några recensioner är jag så otroligt sugen på att läsa den. Umberto Eco hamnar väl kanske inte högst på favoritlistan, men jag gillar det jag har läst honom, främst då Rosens namn. Visserligen står Focaults pendel i bokhyllan och längtar efter att bli läst, men den klarar nog av att vänta ett tag till.

Slutligen måste jag bara lie avundsjukt nämna min nästkusin Madde, som tycks ha en märklig förmåga att bli fotograferad tillsammans med kända författare. För ett tag sedan var det Paul Auster och nu senast Umberto Eco.

3 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag la en beställning av den på mitt bibliotek så sent som idag. Är nr 1 kö, bibliotekarien upplyste mig att han var för mig.

Anonym sa...

Foucaults pendel är baske mig bland de bästa böckerna jag någonsin läst. Läs den genast. Dessutom är Baudolino ett måste om man har intresse för medeltiden.

Pepe sa...

Som sagt...så mycket böcker, så lite tid...borde kanske ta semester i två veckor och stänga in mig i en stuga och bara läsa Umberto Eco-romaner.