söndag 30 oktober 2011

Recension: Patient 67 av Dennis Lehane

En dag anländer den federala sheriffen Teddy Daniels till mentalsjukhuset Shutter Island som ligger i Atlanten utanför Boston. Tillsammans med sin partner Chuck Aule ska han undersöka hur en kvinnlig patient har lyckats rymma från sin cell. Väl där möts de av eldsjälen bakom Shutter Island, doktor John Cawley.

Fast allt är inte vad det verkar. Teddy Daniels plågas av minnen från det förflutna och drivs långsamt in i en spiral av paranoia och verklighetsflykt. Till slut tycks Teddy inte veta vilken värld han befinner sig i.

Enda anledningen till att jag köpte och läste den här boken var att jag för ungefär ett år sedan såg Martin Scorseses filmatisering med Leo DiCaprio i huvudrollen. Även om jag hade ett hum om historien och slutet, så hade jag glömt tillräckligt mycket för att kunna njuta av boken. Och resan till målet är ibland faktist det bästa.

Dennis Lehane har ett fantastiskt handlag. Långsamt låter han läsaren sjunka ner i berättelsen och utan att man vet hur befinner man sig i Teddy Daniels huvud. Historien är spännande och stundtals mycket intensiv, men som läsare tillåts man ändå vila i korta perioder innan man kastas ut igen i Teddy Daniels verklighet.

Författaren avslöjar heller aldrig för mycket så att man kan räkna ut gåtans lösning eller för lite så man tröttnar på att spekulera utan Dennis Lehane har fått till en bra balans. Till och med så att när jag mot slutet lyckas dra egna och korrekta slutsatser sträcker jag stolt på ryggen.

Patient 67 har verkligen gett mig lust att plöja genom fler av Dennis Lehanes böcker. Frågan är bara vilken jag ska sluka härnäst. Förslag?

2 kommentarer:

Annika sa...

Jag älskade den här boken och jag kan verkligen rekommendera hans böcker med Kenzie/Gennaro i huvudrollerna.

Pepe sa...

Tack för tipset!