lördag 2 april 2011

Well, well, if it isn't Mr. Graham Greene

Tidiga lördagseftermiddagen ägnades åt en tur bland affärerna i centrala Lund. Självklart med tyngdpunkt på bokaffärer. Sprang genom både Gleerups och Lunds Bok&Papper och hittade förstås många böcker jag ville ha, men ingen som riktigt bad om att bli köpt.

Slutligen kom jag så till den lilla Pocketbokhandeln och efter en stunds letande bland hyllorna hittade jag just den boken jag ville ha. Något jag förstås inte visste om förrän jag såg den. Följaktligen inköptes så Graham Greenes England Made Me. Läsningen påbörjades några minuter senare över en kopp kaffe och en macka på Ebbas Skafferi.

England Made Me handlar om Anthony Farrant, en ung man som aldrig lyckas hålla fast vid ett jobb och är inblandad i diverse skumraskaffärer. Slutligen får hans syster nog och ser till att Anthony får jobb som livvakt åt hennes chef och älskare, den svenske finansmannen Krogh. Och ja, England Made Me är den Graham Greene-roman som utspelar sig i Sverige.

Graham Greene tillhör de författarna som många (inklusive undertecknad) anser borde ha fått Nobelpriset. Mycket riktigt var han också en ständig kandidat utan att någonsin få det.

Dagens citat: "In a mad world it always seems simpler to obey." (Graham Greene, ur Our Man in Havana.)

Inga kommentarer: