fredag 15 april 2011

Verklighetens diktare

Önskade Tomas Tranströmer grattis på 80-årsdagen redan för en vecka sedan. Då hade jag precis inhandlat samlingsvolymen med alla hans dikter från 1954 till 2004.

Eftersom i dag är hans riktiga födelsedag (och tillika Sveriges vanligaste), så passar jag på att skicka ytterligare en välönskning. Har inte hunnit läsa så mycket av samlingsvolymen än, bara läst genom debutsamlingen 17 dikter från 1954, samt lite andra dikter här och var i boken.

Och det är en stor njutning att läsa hans lyrik. Att bara låta den skölja över mig och föra mig bort. Tomas Tranströmer är en av få poeter som lyckas med detta. Vilket ger honom en alldeles egen stol på min egna poetiska parnass, där han får sällskap av Gustaf Fröding, Maria Wine, Wisława Szymborska och Dylan Thomas.

I kväll efter jobbet och innan jag somnar blir det fortsatt läsning genom Tranströmers poetiska verklighet. Hatten av och stort grattis på födelsedagen.

Med anledning av Tranströmers födelsedag har min kollega Gunilla avgett ett löfte. Det kan du läsa om här!

Inga kommentarer: