lördag 9 april 2011

Grattis i förskott, Tomas

På fredag den 15 april fyller poeten och den evige Nobelpriskandidaten Tomas Tranströmer 80 år. Något som uppmärksammas av bland annat DN som i lördagstidningen publicerade en lång intervju med honom.

Själv firade jag Tomas Tranströmers kommande högtidsdag med att införskaffa den nyutkomna samlingsvolymen med dikter och prosa från 50 års högklassig produktion. Samlingen är kort och gott betitlad Tomas Tranströmer Dikter och prosa 1954-2004.

Personligen så fullkomligt älskar jag hans haikudikter i diktsamlingen Den stora gåtan från 2004, men det handlar om gradskillnader. För jag hittar inget i den här samlingen som jag inte tycker om.

Min kollega Gunilla skrev i ett blogginlägg om böcker som inte bara är bra och intressanta läsa utan även är vackra att titta på. Och jag håller med henne, jag faller också för det enkla och grafiskt renodlade. Vilket också är en av anledningar till att Tranströmersamlingen pockade på min uppmärksamhet. För det är en väldigt vacker bok.

Ett blått sken
strömmar ut från mina kläder.
Midvinter.
Klirrande tamburiner av is.
Jag sluter ögonen.
Där finns en ljudlös värld
det finns en spricka
där döda
smugglas över gränsen.
(Midvinter ur Sorgegondolen från 1996)

För övrigt anser jag att Tomas Tranströmer bör få Nobelpriset i litteratur.

Inga kommentarer: