tisdag 26 april 2011

Vita fläckar på den litterära kartan

Har ägnat ganska mycket av de två senaste dagarna med att läsa ut två böcker, som båda handlar och utspelas i en världsdel som är lite av en vit fläck på min litterära karta.

Nämligen Asien, som dock inte är den enda vita fläcken, dit hör även till exempel Afrika, även om jag där har börjat fylla i detaljerna tack vare Alain Mabanckou och Petina Gappah.

Fast tillbaka till Asien. Läsningen av Yukio Mishimas Den gyllene paviljongens tempel och Yiyun Lis De hemlösa har gjort mig nyfiken på vad Asien har att erbjuda en bokslukare som mig.

Någon som har förslag på bra författare från Asien? Skriv gärna en kommentar.

I övrigt har jag äntligen kunnat nyttja världens bästa läsplats. Nämligen den slitna gamla skinnsoffan i föräldrarnas uterum. Trivsel i kubik!

2 kommentarer:

mads sa...

Ohoj!

Skogens salt av Nguyên Huy Thiêp (Vietnam) ska vara riktigt vass.

Sen är jag förtjust i What I talk about when I talk about running av Haruki Murakami (Japan). Läste den på engelska då det begav sig.

Jag försökte mig på Norwegian Wood men den var verkligen inte skriven för mig. Tyckte han var lite väl gubbsjuk för mig (och då läser jag väldigt mycket gubbar). Men! Springboken var verkligen jättebra. Han skriver bäst när han skriver om sig själv, tydligen.

Ha det gött!

Anonym sa...

Jag har nog mer att komma med när det gäller Afrika än Asien är jag rädd. Här är ett tips:

http://fullbokhylla.wordpress.com/2011/01/31/livet-pa-en-plat/

På Asientemat har jag ju dock en favoritpoet som du borde kolla upp. Hon heter Machi Tawara och hennes Salad Anniversary är fantastisk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Machi_Tawara