fredag 7 maj 2010

Favoritläsplatsen

Självklart njuter jag, precis som alla andra, över att vintern rasat ut och det blir långsamt varmare. Även om vädret i skrivandes stund är allt annat än hoppfullt.

Något av det bästa med att våren är kommen är att föräldrarna har öppnat upp uterummet och därmed är har en favoritplats för läsning gjort sin återkomst.

Soffan på uterummet är en kär gammal vän. Och så otroligt bekväm.

Mitt första minne av den är att jag satt i den och tittade på repriser av Pojken med guldbyxorna.

Efter en snabb koll i Svenska filminstitutets databas visar sig året var 1985. Eftersom det är ända gången den serien har visats på tv efter det att jag föddes. (Första gången var 1975 och andra gången var 1978.)

Därmed visar sig soffan var runt 25 år gammal och still going strong. Trots sin slitna skinnklädsel.

Nämnde jag hur bekväm den var med sin armstöd i perfekt höjd för att huvudet ska vila skönt medan jag läser mina böcker. Avbruten endast av enstaka tupplurar.

Vilken är din favoritläsplats?



Serien bygger för övrigt på en ungdomsbok från 1967 av Max Lundgren, även känd som författare till Åshöjdens BK.

Dagens citat: "När ja e mätt så e ja trett, å när ja e sylten så gidder ja ente arbeda." (Skånskt ordspråk)

"Jag tänker, alltså gör jag mig till" (Tage Danielsson)

"Hur skall det gå, när sönerna icke mer läsa sina fäders böcker, och fäderna icke sina söners?" (Esaias Tegner d.y.)

Inga kommentarer: