fredag 21 maj 2010

"Shall I compare thee to a summer's day..."

Tittar ut genom fönstret och regnet öser ner, i fjärran hörs åskan mullra. Tänk om dagens väder bara är en föraning om hur sommaren ska bli.

Om vi nu bara tänker oss förbi alla måsten som dyker upp under sommaren. Trädgårdsarbete, utflykter till stranden, till lokala sevärdheter för att någon långväga släkting har bestämt sig för att objuden dyka upp eller helt enkelt något av allt det där andra som vi intalar oss att vi måste hinna med.

Men om nu sommaren blir riktigt regnig. Då föreslår jag att du planterar ändan i favoritfåtöljen eller soffan och plöjer igenom alla de hyllmetrar med böcker som bara skriker efter att bli lästa.

Och har du inga hyllmetrar så kommer här såklart lite tips på vad du kan läsa i sommar.

Per Anders Fogelström
1) Per Anders Fogelströms Stadsserie och Barntrilogi. Sammanlagt åtta böcker med något av det bästa som har skrivits på svenska. Tillsammans täcker de två bokserierna mer än 200 år av Stockholms och Sveriges historia.

2) Jag fortsätter med det svenska temat och nästa tips blir Selma Lagerlöf. Där kan jag egentligen rekommendera vad som helst. Men min favorit av hennes böcker är Kejsaren av Portugallien, tätt följd av Herr Arnes penningar.

Fast om jag ska läsa något av Selma i sommar blir det nog antingen Jerusalem eller Gösta Berlings saga. Den förstnämnda har jag inte läst och den sistnämnda har jag bara läst en gång.

3) Självklart får alltid lite fantasy plats på en sådan här lista. Jag har tidigare ägnat några inlägg åt modern fantasy, därför går jag tillbaks till rötterna med den här rekommendation. Läs Tolkiens klassiska verk i sommar. Börja med Trilogin om Härskarringen, koppla av med Bilbo - en hobbits äventyr och fullfölj sedan med Silmarillion.

4) Låt Douglas Adams ta med dig på en högst osannolik, men väldigt rolig och absurd resa genom vår galax. Självklart tänker jag på Liftarens guide till galaxen. Eller varför inte Stjärnskeppet Titanic av Monty Python-medlemmen Terry Jones. Boken bygger på Douglas Adams datorspel med samma namn.


5) Slutligen om du nu inte orkar läsa alla dessa böcker eller vill koppla från läsningen så rekommenderar jag följande filmer som bygger romaner.


Först ut Stephen Frears filmatisering från 1988 av Choderlos de Laclos roman Les Liasions Dangereuses från 1782, med Glenn Close, John Malkovich och Michelle Pfeiffer i huvudrollerna.




Sedan hoppar vi vidare till Ian McKellens mästerliga filmatisering av Shakespeares Richard III. Filmen är från 1995 och bjuder på strålande insatser av skådespelare som Maggie Smith, Annette Benning och Nigel Hawthorne.



Sista filmtipset blir om en tv-serie. Nämligen Jeeves and Wooster från 90-talet med Stephen Fry och Hugh Laurie i titelrollerna. Serien bygger på P.G. Wodehouses romaner om butlern Jeeves och ungkarlen Wooster.



Det gick inte att bädda in klipp från serien så jag tar detta med intromusiken istället. Klipp från tv-serien hittar du på YouTube.

Vilka sommarläsningstips vill du ge mig? Skriv en kommentar nedan.

Inga kommentarer: