måndag 3 januari 2011

Smått och gott, klippt och klistrat

I mitt näst sista inlägg år 2010 skrev jag bland annat att jag har önskat att få recensera Jonathan Safran Foers Äta djur när den kommer på svenska under våren. 

Därför var det spännande att läsa ett blogginlägg av min kollega Kristina, som har skrivit om just denne författare och hans roman Tree of Codes.

Tydligen skapade han denna roman genom att klippa ut bokstäver och ord ur Bruno Schulz novellsamling The Street of Crocodiles. Kolla in klippet nedan.

Apropå Skånska Dagbladet så publicerades min senaste recension i dagens tidning. Den hittar ni här. Det är en recension av Catharina Ingelman Sundbergs historiska roman Tempelbranden. En historia som utspelas under skiftet mellan vikingatid och tidig medeltid.

Dagens citat: "For ordinary books are like meteors. Each one has its moment, that instant when, like a phoenix, it flies shrieking into the air, all of its pages ablaze. For that one moment, that single instant, we love them—although by then they are no more than ashes. And sometimes, late at night, we wander in bitter resignation through their congealed pages, whilst they insist, with their wooden clattering, like a rosary, on their dead formulæ." (Bruno Schulz)

Inga kommentarer: