lördag 15 januari 2011

Mörkrets vänstra hand

Nyss hemkommen från en mycket lärorik dag. Har nämligen varit på SJF Södras traditionella januariseminarium och lyssnat på föredrag om Google, samt en massa intressanta paneldebatter. Höjdpunkten var nog den som hade titeln "Tio år sedan 11.9 – en månad sedan självmordsattentatet i Stockholm". Läs mer om seminariet här.

Ursula K. Le Guin, 2004
Arrangemanget var i Malmö och innan det började passade jag på att göra ett besök i SF-bokhandeln och där träffade jag på den malmöitiska fantasyförfattaren Nene Ormes. Men huvudsyftet var förstås att göra ett bokinköp. Och ett sådant blev det.

Jag köpte nämligen Ursula K. Le Guins klassiska science fiction-roman The Left Hand of Darkness. En författare jag har läst mycket om, men aldrig något av. Därför ser jag fram emot att få läsa henne.

Bläddrade lite i den och läste bland annat förordet medan jag käkade middag. Det ska verkligen bli kul att läsa The Left Hand of Darkness. Återkommer med mer om denna så fort jag börjat läsa boken.

Dagens citat: "To think that realistic fiction is by definition superior to imaginative fiction is to think imitation is superior to invention." (Ursula K. Le Guin)

"Predictions are uttered by prophets (free of charge); by clairvoyants (who usually charge a fee, and are therefore more honored in their day than prophets); and by futurologists (salaried)." (Ur förordet till The Left Hand of Darkness)

Inga kommentarer: