onsdag 21 september 2011

Nyförvärv = nytändning?

Boris Akunin, Michael Cunningham, Dennis Lehane och Kathryn Stockett.
Varför blir alltid september en sådan seg månad? Märkte det förra året också, det blev en betänklig nedgång i bloggandet och läsandet. Det märkliga är att just läsandet tar en dipp precis när höstens recensionssäsong drar i gång på allvar. Har för tillfället tre böcker som ska recenseras åt Skånskan. Eller rättare sagt, två böcker är lästa, en recension är skriven, den andra är halvfärdig.

Tog dock en paus i arbetet och gick en kort promenad. Hamnade i bokaffären som ligger cirka två minuter från där jag bor. Första besöket sedan jag flyttade in, lite skämmigt, men det handlar om finansiell självbevarelsedrift. Nu hittade jag visserligen inte det jag letade efter, så istället köpte jag fyra pocketböcker, som ska förhoppningsvis ska sätta lite fart på läs- och blogglöden.

Vilka böcker blev det då? Här kommer de i den ordning jag plockade dem ur hyllan.

Först ut hittade jag Specimen days av Michael Cunningham. Han är mest känd som författaren till The Hours, som blev film med Meryl Streep, Julianne Moore och Nicole Kidman. Jag älskade både boken och filmen, men det har tyvärr inte betytt att jag har tagit del av Michael Cunninghams vidare författarskap. Något jag tänkte råda bot på nu.

Bok nummer två jag plockade åt mig blev Vinterdrottningen av den ryske deckarförfattaren Boris Akunin. Nu är jag egentligen ingen större deckarfantast, men just Akunin är jag väldigt nyfiken. Anledningen är att jag förra året skrev en artikel med spekulationer inför Nobelpriset i litteratur och då var det en bokhandlare som förordade Boris Akunin. Vinterdrottningen är den första delen av hans serie om gentlemannadetektiven Erast Fandorin. Boken har blivit till en tv-serie i rysk tv, men en engelskspråkig filmversion är tydligen på gång.

Den tredje boken jag fastnade för var också en deckare. Nämligen Patient 67 av Dennis Lehane. Att jag blev nyfiken på denna är kanske inte så svårt att gissa. Ja, det är tack vare filmen med Leonardo DiCaprio, Max von Sydow och Ben Kingsley. Såg den för ett tag sedan tillsammans med en kompis och blev helt begeistrad, svor att jag skulle läsa boken och sedan hände inget. Tills nu!

Slutligen köpte jag en bok som snurrade runt på flera olika bokbloggar för ett tag sedan. Och överallt jag läste om den så var det positiva tongångar eller i alla fall minns jag det så. Det rör sig nämligen om Niceville av Kathryn Stockett. Har fingrat på den ett antal gånger i ett antal olika bokaffärer. Nu gjorde slutligen slag i saken och köpte den. Den har också filmatiserats med bland annat fantastiska Allison Janney i en av rollerna.

Det var de fyra böcker jag har fyllt på bokhyllan med. Nu ska de bara läsas och omdöme lämnas i form av bloggposter.

Inga kommentarer: