onsdag 18 maj 2011

Stort grattis till Philip Roth

Ett stort grattis till Philip Roth som har tilldelats det internationella Bookerpriset, vilket innebär bland annat innebär en check på 60 000 brittiska pund. Priset delas ut vartannat år och bland tidigare pristagare hittar vi bland annat Alice Munro och Chinua Achebe.

Personligen tycker jag det är jättekul att Roth belönas eftersom han är en av mina favoritförfattare. För tillfället läser jag dessutom en av hans mest kontroversiella romaner. Portnoy's Complaint från 1969 är en enda lång monolog som huvudpersonen Alexander Portnoy berättar för sin psykoterapeut.

Boken innehåller en del väldigt grafiska beskrivningar av sex och onani. Något som gjorde att de australiensiska myndigheterna stoppade importen av den, vilket gjorde att Roths förlag istället smugglade in den i landet. Fortfarande är den bannlyst från flera bibliotek runt om i USA.

Philip Roth tidigare vunnit flera fina priser. Bland annat National Book Award, PEN/Faulkner Award och National Medal of Arts. Dessutom är han en ständig kandidat till Nobelpriset i litteratur, som jag för övrigt anser att han bör få.

Philip Roths tre bästa romaner enligt mig: American Pastoral, The Plot Against America och Nemesis.

Inga kommentarer: