lördag 28 maj 2011

Läsleda och läslust revisited

För några dagar sedan började jag läsa Paul Austers senaste roman Sunset Park och den är precis så bra som jag förväntade mig (än så länge). Men trots det har jag bestämt mig för att den får stå tillbaka ett tag, för jag har helt enkelt inte lust att läsa den.

Något som däremot satte i gång läslusten var gårdagens inköp av böcker. Sträckläste i princip Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Och när jag ändå hade ångan upp läste jag ut Offerrit av Johannes Källström som jag hade påbörjat i torsdagskväll. Recension på båda dessa kommer snart. Nu på lördagens morgon hade jag ett sådant momentum att jag även avverkade ett kapitel av framtidsdystopin Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij.

Just läsleda och läslust är ett ämne jag har avverkat tidigare här på bloggen. Det jag tror hände var att jag hade en massa böcker här hemma som samlats på hög. Istället för att det då blev kul så blev det ett arbete som tvunget måste slutföras. Därför var det extra kul med gårdagens nytändning.

Men Sunset Park får vänta lite. Jag läser den när jag har lust till det.

Inga kommentarer: