söndag 15 maj 2011

Längtar bort från realismen

Börjar närma mig slutet på Alice Munros novellsamling Nära hem. Tyvärr har lusten att läsa inte varit riktigt lika stark den senaste veckan. Vilket har gjort att Nära hem blivit styvmoderligt behandlad i viss mån. Något jag har ägnat söndagen åt att försöka rätta till.

Anledningen är nog att min läsning de senaste två månader har bestått till stor del av realistisk fiktion. Och nu längtar jag efter att få läsa lite fantasy eller science fiction. I hyllan ligger Frank Herberts Children of Dune och väntar på mig. Eller så kanske jag ska ge mig i kast med George R.R. Martins fantasyserie A Song of Ice and Fire.

Får suga på den karamellen lite. För på tur efter Nära hem står Philip Roths Portnoy's Complaint och sedan Paul Austers Sunset Park.

Dagens citat: "To think that realistic fiction is by definition superior to imaginative fiction is to think imitation is superior to invention." (Ursula K. Le Guin)

1 kommentar:

ngcfnfg sa...

annars kan jag rekommendera ett besök hem till mig. har en tämligen imponerande sci-fi-samling jag håller på att sammanställa från "100 sci-fi classics". finns säkert ett och annat som kan locka...:)