fredag 20 augusti 2010

Självklarhet och fiktion på svenska

En dag kvar sedan har jag semester i två veckor. Vilket ska bli så otroligt skönt. Planen är att ta en liten biltur genom Sverige med slutstation Värmland innan jag vänder söderut igen.

Men någon semester från bloggen blir det inte. Ska försöka uppdatera så mycket jag kan och plus att i helgen kommer jag nog äntligen skriva min recension av Paul Austers Invisible. Har ungefär 30 sidor kvar att läsa.

Och därmed upplever jag lite det tomrum som uppstår ibland när man har läst ut en bok. Trots en att-läsa-hög som sträcker sig från jorden till månen, så finns det ingen självklar bok att läsas. Mina självklarheter tog slut med just Invisible.

Därför blev det en djupdykning i högen och nästa bok blir Revolutionary Road av Richard Yates. Romanen publicerades 1961 och handlar om det äkta paret April och Frank Wheeler som lever det typiska förortslivet i Connecticut på 50-talet. Hon är hemmafru och han tar tåget varje morgon till sitt jobb.

Anledningen till att jag läser den är att jag såg filmen som kom 2008, med Kate Winslet och Leonardo DiCaprio i huvudrollerna. En mycket bra film och jag hoppas verkligen att boken lever upp till mina förväntningar.



Trots att bokens originalspråk är engelska kommer jag att läsa den på svenska. För precis som jag skrev i mitt förra inlägg så behöver jag verkligen läsa lite fiktion på svenska.

Dagens citat: "I wouldn't dream of working on something that didn't make my gut rumble and my heart want to explode." (Kate Winslet, intervjuad av Michael Parkinson 2006)

Inga kommentarer: