måndag 23 augusti 2010

Nomina nuda tenemus

Inget rör sig snabbare (eller långsammare) än tanken ibland. I mitt förra inlägg skrev jag att jag behövde ett nytt läsprojekt. Och jag tror att det har dykt upp.

Ända sedan jag såg filmen Rosens namn för första gången har jag varit nyfiken på Umberto Eco och hans romaner. Försökte även vid ett tillfälle att läsa just Rosens namn (Il nome della Rosa; 1980), men gav upp efter två kapitel (eller tre, minns inte riktigt).

Fast nu känner jag mig redo. Senast jag var på biblioteket stod jag och klämde på och läste i Baudolino från  2000.


Filmatiseringen av Rosens namn hade premiär 1986. I huvudrollen som William of Baskerville ser vi Sean Connery medan Christian Slater spelar Adso of Melk och F. Murray Abraham ikläder sig rollen som inkvisitorn Bernardo Gui.

Dagens citat: "Stat rosa pristina nomine, nomina nuda tenemus." (Sista meningen i Rosens namn.)

"Books are not made to be believed, but to be subjected to inquiry." (William of Baskerville, huvudkaraktär i Rosens namn)

"The real hero is always a hero by mistake; he dreams of being an honest coward like everybody else. If it had been possible he would have settled the matter otherwise, and without bloodshed." (Umberto Eco)

Inga kommentarer: