torsdag 26 augusti 2010

Semestertid i litterärt landskap

Första stopp på min svenska odyssée blev Varberg och dess fästning. Efter övernattning i Lidköping väntar så nästa etapp.

Jag som greve Magnus
Gabriel De La Gardie
Mitt första stopp för dagen blir Läckö slott vid Vänerns strand. Slottet tillhörde en gång i tiden greven Magnus Gabriel De La Gardie, som var drottning Kristinas favorit. En person jag känner viss samhörighet med då jag spelade honom i ett spex på Lunds Nation. Spexet hette Kristina och spelades vårterminen 2001.

Efter Läckö tänkte jag långsamt leta mig upp längs Vänerns östra strand. Och just i de trakterna jag befinner mig i så utspelas mycket av Jan Guillous böcker om Arn. Därmed tänkte jag hinna med ett besök vid Forshems kyrka med den bild av två tempelriddare som inspirerade Guillou till sina historiska romaner. Lite längre norrut ligger ruinerna av borgen Aranäs, som har stått modell för den fiktiva borgen Arnäs.

Dagens citat: "Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas." (Drottning Kristina)

1 kommentar:

nETTAN sa...

Detta känner minsann jag igen?!?! Sitter och undrar om jag var med på scen eller om jag månne fick äran att köra en tre-rätters till publiken! Det var goda gamla tider det!!

Kram på dig från NettaN