torsdag 3 juni 2010

Dags att bli av med oskulden

Tiden har kommit. Jag ska bli av med min Jane Austen-oskuld. Var en runda till biblioteket och tanken var att jag skulle låna några av hennes böcker på engelska.

Men den enda av Austens böcker som fanns tillgänglig på engelska på hela Hörby bibliotek var Emma. Därför blev det Sense and Sensibility i svensk översättning istället.

Fast jag funderade en stund på att låna William Makepeace ThackerayVanity Fair istället, eftersom även den står på listan över böcker jag vill läsa inom det snaraste.

Har ju blivit en del Austen-snack på den här bloggen på sistone. Men på sistone har jag även hunnit läsa Jesper Bengtssons nyutkomna biografi om Aung San Suu Kyi och John Ajvide Lindqvists roman Människohamn. Båda två rekommenderas varmt och recension av Människohamn kommer.

I helgen blir det resa till Säter i Dalarna och förhoppningsvis blir det en del läsning på ditresan och hemresan. Först och främst Förnuft och känsla, men det är nog säkrast att jag tar med en reservbok också. Ifall den andra skulle läsas ut.

Dagens citat: "Det tar ohyggligt lång tid att inte skriva en bok." (Douglas Adams)

"Först hände ingenting. Sedan, några sekunder senare, fortsatte ingenting att hända. " (Liftarens guide till galaxen)

Inga kommentarer: