lördag 12 juni 2010

"Manuskript brinner inte"

Det har, av förklarliga skäl, blivit väldigt mycket Jane Austen och Dorothy Parker på den här bloggen. Därför tänkte jag i det här inlägget vända blicken österut istället. Mot Ryssland och Moskva närmare bestämt. 

Jag har i tidigare inlägg nämnt Mikhail Bulgakov och hans magnum opus Mästaren och Margarita. I mitt tycke en av de bästa romaner som någonsin har skrivits eller komma att skrivas för den delen. Den har precis kommit i nyutgåva med ett nyskrivet förord av Amanda Svensson.

Min kärlek till Mästaren och Margarita väcktes när gick första året på det estetiska programmets dramalinje på Spyken i Lund. Vårt stora dramaprojekt den våren var en uppsättning av Satan anländer till Moskva. En  dramatisering av Bulgakovs mästerverk. Jag spelade för övrigt Pontius Pilatus och detektiv nummer ett.

Arbetet med pjäsen väckte min nyfikenhet på boken så den lånades på biblioteket. Sedan var jag fast och bokens karaktärer var för evigt en del av mitt liv och min tankevärld.

För er som inte har läst den är bokens utgångspunkt Satans plötsliga uppdykande i 30-talets och stalinismens Moskva. Med sig har han sitt följe bestående av den före detta körledaren Korovjev, katten Behemot som går på två ben och är stor som ett svin, lönnmördaren Azazello med sin stora hörntand och vampyren Hella.

Mikhail Bulgakov (1939)
Historien rör sig kring parallella handlingar som rör sig in och ut ur varandra. Förutom Satan och hans följe handlar berättelsen också om Pontius Pilatus och hans dom mot Jesus.

Slutligen får vi också följa de titelkaraktärerna Mästaren och Margarita. Han är en misslyckad författare som har bränt sin roman om Pontius Pilatus.

Hon är Mästarens älskarinna. En övergiven hemmafru som bland annat blir värdinna för Satans stora bal.

Boken är en svidande kritik mot Bulgakovs samtida litteraturkritiker, som var mer intresserade av att vara Stalin till lags. Men boken diskuterar också teologi och filosofi, samtidigt som den rör sig mellan lättsam humor och djupt allvar.

Om du reser till Moskva kan du bland annat besöka Mikahil Bulgakovs lägenhet, som numera är ett museum över författaren och hans verk.

2005 gjordes en miniserie av boken för rysk tv. Här kommer ett klipp, som visar när Margarita tar emot gästerna på Satans stora bal.


Boken har dramatiserats ett flertal gånger. Manuset till min uppsättning skolan skrevs ursprungligen för Skånska teatern. 2008 sattes Mästaren och Margarita upp på Stockholms stadsteater med blandat Philip Zandén som Mästaren, Jakob Eklund som Woland (Satan) och Ingvar Hirdwall som Pontius Pilatus.

2006 uppgav (eller hotade) Andrew Lloyd Webber att han höll på att göra en musikal av boken, men han har sedan dess gett upp.

Fast Mikhail Bulgakov och Mästaren och Margarita gav mig inte bara en fantastisk läsupplevelse, utan också en nyfikenhet på rysk litteratur. Tack vare Bulgakov har jag även upptäckt exempelvis Fjodor Dostojevskij, Vladimir Majakovskij, Leo TolstojAnton Tjechov och Aleksandr Solzjenitsyn.

I övrigt rekommenderar jag verkligen att ni läser Bulgakovs kortroman En diaboliad.

Dagens citat: "Ja, människan är naturligtvis dödlig, men det är bara halva sanningen. Det intressant är att hon ibland dör så plötsligt! Hon kan inte ens säga vad hon ska göra samma kväll." (Professor Woland i bokens första kapitel.)

Inga kommentarer: