fredag 18 juni 2010

En röst har tystnat

Hörde på radion när jag körde hem från Malmö att den portugisiske författaren och Nobelpristagaren José Saramago har avlidit i sitt hemLanzarote. Han blev 87 år gammal.

Saramago är kanske mest känd för sina romaner Baltasar och Blimunda, Evangelium enligt Jesus Kristus samt Historien om Lissabons belägring.

José Saramago fick Nobelpriset i litteratur 1998 och Svenska akademiens motivering var:

"med liknelser burna av fantasi, medkänsla och ironi ständigt på nytt gör en undflyende verklighet gripbar"

Personligen har jag aldrig haft någon större relation till José Saramagos författarskap. På ett sätt har han dock påverkat mig. Det var när jag stod och höll en pocketutgåva av hans Historien om Lissabons belägring som jag tog ett beslut.

Det var nämligen då jag bestämde mig för att läsa alla Nobelpristagare i litteratur och jag skulle börja med José Saramago. Måste erkänna att jag lyckades läsa två eller tre kapitel av Historien om Lissabons belägring innan jag gav upp.

Fast jag ville inte säga gav upp, läsningen rann ut i sanden och istället har jag läst en massa andra böcker. Så en dag kanske jag återvänder till Saramago och hans böcker.

Här kommer även en liten videolista med tema José Saramago.

Sture Allén tillkännager att José Saramago har tilldelats Nobelpriset i litteratur.

Rage Against the Machine dedikerar en låt till José Saramago.

Den här länken leder till ett klipp av när José Saramago får ta emot sitt pris och via den här länken kommer du till ett klipp från banketten när han håller sitt tal.

Inga kommentarer: