tisdag 6 april 2010

Bibblan, bibblan, gamle vän...

Ägnade en del av förmiddagen åt ett besök på biblioteket i Hörby. Eftersom bibliotek har samma effekt på mig som bokaffärer slutade besöket med att jag lånade Möss och människor av John Steinbeck.

Utsikten från S-hyllan på den skönlitterära avdelningen.
När jag kom hem slog tanken mig att jag kunde ju lånat Evelyn Waughs "Brideshead Revisited" istället. Eftersom det var ju bara någon vecka sedan jag bestämde mig för att läsa den.

Jag har ju i praktiken nästan vuxit upp på Hörby bibliotek (en viss överdrift tillåter jag mig själv) i Hörby. Har varit en väldigt flitig besökare bland hyllorna under uppväxten. Men de senaste åren har mina besök blivit allt färre.

Men varje gång jag har pallrat mig dit och lånat en bok eller två frågar jag mig själv varför jag inte går dit oftare. Hörby bibliotek har blivit som en gammal bekant som man knappt ägnar en tanke åt och besöker väldigt sällan. Men när man väl gör det har man hur roligt som helst i dess sällskap.

Oftast går mina besök till så att jag går en runda genom biblioteket och bläddrar lite förstrött i diverse böcker. Sedan plockar jag åt en stor hög med böcker som jag kan tänka mig att låna. Därefter letar jag upp min favoritplats (se bilden ovan) och bläddrar genom mina "fynd", läser lite och bestämmer mig slutligen för vilka jag ska låna. Sedan sätter jag tillbaka de ratade böcker och går hem. Men, som sagt, det har blivit mindre av den varan de senaste åren.

En av post-it-lapparna i Möss och människor
Det roliga med bibliotek är ju inte bara att man har tillgång till en stor bokskatt alldeles gratis utan också att varje bok i hyllorna har sin egen fysiska karaktär. Vissa faller nästan samman för att de är så lästa, medan andra fortsätter att vara i nyskick år efter år.

Varje bok blir också en läsupplevelse man delar med alla andra som läst boken för en. I Möss och människor som jag precis lånade hittade jag flera inklistrade post-it-lappar med anteckningar. Tyvärr kan jag inte tyda handstilen, så jag vet inte vilket syfte de har tjänat.

Och både på biblioteket i Hörby och stadsbiblioteket i Lund har jag hittar böcker av alla de sorter med anteckningar i marginalen. Till med rättningar av språkliga misstag och andra korrekturfel.

Jag hoppas därför att Hörby bibliotek fortsätter att vara en institution jag kan ta för givet. Svenska Dagbladet skriver i en artikel från i lördags att biblioteken fortsätter vara den samhällsinstitution som svenskar har störst förtroende för.

Trailer från filmen Of Mice and Men med Gary Sinise och John Malkovich i huvudrollerna.

Dagens citat: "The best laid schemes o' mice and men/Gang aft a-gley;/And leave us naught but grief and pain/For promised joy." (To a Mouse av Robert Burns)

"His ear heard more than was said to him, and his slow speech had overtones not of thought, but of understanding beyond thought." (Of Mice and Men av John Steinbeck)

"While on the subject of burning books, I want to congratulate librarians, not famous for their physical strength, who, all over this country, have staunchly resisted anti-democratic bullies who have tried to remove certain books from their shelves, and destroyed records rather than have to reveal to thought police the names of persons who have checked out those titles.
So the America I loved still exists, if not in the White House, the Supreme Court, the Senate, the House of Representatives, or the media. The America I loved still exists at the front desks of our public libraries." (A Man Without a Country av Kurt Vonnegut)

Inga kommentarer: