torsdag 22 april 2010

The story so far...

Det har ju inte blivit mycket skrivande på bloggen den senaste veckan. Mest för att inspirationen inte har varit särkilt stor plus att jag har varit upptagen med annat. Därför tänkte jag bara ge en liten uppdatering om vad som händer i Pepes world of reading.

1) I Skånska Dagbladet den 21/4 publicerades min recension av Lazarusprojektet, skriven av den bosnisk-amerikanske författaren Aleksandar Hemon. En bok jag varmt kan rekommendera.
Boken rör sig på två tidsplan och berättar två parallella men sammanflätade. Dels utspelar sig boken 1908, där Chicagos polismästare Shippy till synes helt omotiverat skjuter den unge rysk-judiske immigranten Lazarus Averbuch. Shippy skyller på att Averbuch är en anarkist som hade tänkt mörda honom.
Denna händelse sätter i gång den nutida berättelsen där den bosnisk-amerikanske (!) författaren Vladimir Brik hör talas om Lazarus Averbuch och bestämmer sig för att ta reda på vem Lazarus Averbuch egentligen var.

2) Har inte kommit i gång med vare sig John Steinbecks Möss och människor eller Evelyn Waughs En förlorad värld. Anledningen till detta är att jag för tillfället ha begravt näsan i Lasse Wierups och Erik de la Regueras Kokain.

3) Ser också fram emot att börja läsa John Ajvide Lindqvists nya roman Lilla stjärna. En författare jag upptäckte tack vare Tomas Alfredssons eminenta filmatisering av John Ajvide Lindqvists debutroman Låt den rätte komma in. Därefter har jag även läst Hanteringen av odöda och någonstans i mina gömmor ligger nog Människohamn och väntar på mig den med. Oh well!



4) Har läst ut Middlesex av Jeffrey Eugenides för ett tag sedan och tanke är att skriva en recension av den till bloggen. Har dock inte haft inspiration att skriva den än. Men misströsta inte recensionen kommer. Där kommer min rekommendation redan nu: Läs Middlesex av Jeffrey Eugenides. Läs den och njut av en väldigt bra bok.

Dagens citat: "Someone has said that it requires less mental effort to condemn than to think." (Emma Goldman)

"We are lonesome animals. We spend all our life trying to be less lonesome. One of our ancient methods is to tell a story begging the listener to say — and to feel — "Yes, that’s the way it is, or at least that’s the way I feel it. You’re not as alone as you thought."" (John Steinbeck)

"Punctuality is the virtue of the bored." (Evelyn Waugh)

1 kommentar:

snowflake sa...

Men titta! Lasarusprojektet fick jag häromdan, tidigare ägaren tyckte mycket om den.