lördag 20 mars 2010

Upphittad: En förlorad värld

Jag har äntligen fått tummarna ur och sett filmatiseringen av Evelyn Waughs klassiska Brideshead Revisited och därmed även bestämt vilken bok det blir till att läsa efter jag är färdig med Middlesex.

Just det, Brideshead Revisited eller En förlorad värld som den heter på svenska. En bok jag för mitt liv och kniv inte kan förstå att jag inte läst den tidigare. Har ju sett tv-serien från 1981 med Jeremy Irons och Anthony Andrews.

Men den största anledningen till att läsa den är ju det faktum att jag är en anglofil av stora mått, särskilt när det gäller skildringar av den brittiska överklassen från 1700-talet fram till mellankrigstiden.

Så även om just Brideshead Revisited inte fanns med på den att-läsa-lista jag delade med mig av i ett tidigare inlägg, så är det definitivt den som ska läsas. De andra böckerna går ju ingenstans eller hur.

Trailer till filmen från 2008.


Ett samlingsklipp från tv-serien


Och ja, rollen som godset Brideshead spelas av samma hus i både filmen och i tv-serien. Huset kallas Castle Howard, har varit säte för grevarna av Carlisle och ligger i North Yorkshire.

Dagens citat: "I have been here before," I said; I had been there before; first with Sebastian more than twenty years ago on a cloudless day in June, when the ditches were creamy with meadowsweet and the air heavy with all the scents of summer; it was a day of peculiar splendour, and though I had been there so often, in so many moods, it was to that first visit that my heart returned on this, my latest." (De första raderna i första kapitlet av boken Brideshead Revisited)

"Aesthetic value is often the by-product of the artist striving to do something else." (Evelyn Waugh)

Inga kommentarer: