lördag 13 mars 2010

Lyckan av att öppna en ny bok

I går kväll började så läsa (äntligen) Middlesex av Jeffrey Eugenides. En bok jag har läst om ett antal gånger. Tittat på i affären. Plockat ner den från hyllan och tummat på den och sedan ställt tillbaka den.

Slutligen fick jag så tummarna loss och köpte den (i julas om jag inte minns fel). Sedan har den legat i min "att-läsa-hög" i ungefär tre månader. Under tiden har jag plöjt genom en massa andra böcker.

Och när jag öppnade och läste de första meningarna. Så lycklig jag blev. Jag har nu läst sex och en halv sida av bokens första kapitel. Och det är något av det bästa jag någonsin läst.

Hoppas nu det håller hela vägen. Men det tror jag att boken gör. Känslan finns där och allt stämmer.

Eugenides, J - Middlesex - 13012261

Jeffrey Eugenides har också skrivit romanen The Virgin Suicides, som Sofia Coppola gjorde film av med bland annat Kirsten Dunst, James Woods och Kathleen Turner i några av rollerna.

Nedan hittar ni en intervju med Jeffrey Eugenides från New York Times.



Länk till en DN-intervju med Jeffrey Eugenides.

Inga kommentarer: