lördag 21 december 2013

Lucka 21: Om långa promenaders obehag

"Det var omöjligt att gå någon promenad den dagen. Vi hade visserligen varit ute i den avlövade parken en timme på förmiddagen, men efter middagen (mrs Reed åt tidigt när det inte var några gäster) hade det kommit så mörka moln och ett så häftigt regn med den kalla vintervinden att det inte kunde bli tal om någon mer utomhusvistelse.
Jag var lika glad för det, jag hade aldrig tyckt om långpromenader, särskilt inte kalla eftermiddagar. Jag tyckte det var hemskt att komma hem i den råkalla skymningen med stelfrusna fingrar och tår, nedstämd av alla tillrättavisningar från barnjungfrun Bessie och förödmjukad av att märka hur mycket fysiskt svagare jag var än Eliza, John och Georgiana Reed."

Bok: Jane Eyre
Författare: Charlotte Brontë (1816-1855)
Utgivningsår: 1847
Läs också: Shirley (1849), Villette (1853)
Om författaren: Hon är den äldsta av de berömda Brontë-systrarna och växte upp i Yorkshire under första halvan av 1800-talet. Ursprungligen gav hon ut sina böcker under pseudonymen Currer Bell (hennes systrar Emily och Anne kallade sig Ellis Bell respektive Acton Bell). I min mening är Charlotte också den mest begåvade och läsvärda av de tre systrarna Brontë.

Inga kommentarer: