måndag 28 januari 2013

Recension: Consider Phlebas av Iain M. Banks

I en avlägsen framtid utspelas ettkrig av episka proportioner mellan två jättelika och dominanta kulturer. På ena sidan the Culture, ett samhälle som genom sitt tekniska kunnande har skapat ett samhälle helt beroende av artificiell intelligens, och på den andra Idirans, en xenofobiska och fundamentalistiska utomjordingar vars enda syfte är att erövra och dominera galaxen.

Iain M. Banks och hans serie om The Culture är en ny bekantskap för mig. Jag köpte de tre första böckerna på ren vinst och förlust. Mitt syfte var tvådelat. Dels ville jag hitta ny science fiction istället för att traska rundor i mina gamla invanda spår, dels för att Culture-serien rubricerades som rymdopera och det är min favorit bland alla undergenrer inom science fiction. Plus då att jag trodde Iain M. Banks var en annan författare vid namn Ian McDonald.

Fast nu är det inte så att Iain M.Banks skildrar hela kriget från början till slut genom de sju delar som ingår i serien. Istället riktar han in sig på små händelser och historien som sker mot bakgrund av den jättelika konflikten.

I Consider Phlebas får vi möta BoraHorza Gobuchul, en changer som tillhör en utdöende kultur som till största delen har absorberats av the Culture. Det som gör Horza och hans art så speciella är att de kan ändra sitt utseende. Horza är speciella eftersom han har valt att jobba som agent åt Idirans och i början av boken ges han ett mycket viktigt uppdrag, som om det lyckas kommer innebära ett dråpslag mot the Culture.

Iain M. Banks har en mycket direkt och actionspäckad prosa. Det händer otroligt mycket på varje sida och Horza gör en spektakulär resa genom galaxen. Även om det stundtals blir utmattande att ta in allt som händer. Varken Horza eller läsaren ges en lugn stund.

Det höga tempot och det faktum att jag samtidigt skulle sätta mig in i en helt ny värld gjorde att läsningen gick ganska trögt i början. Först när Banks science fictionvärld kändes någorlunda bekant så flöt det på i en rasande takt. För det är ett otroligt driv i berättelsen, som dessutom är kryddad med aptitretande cliffhangers genom hela boken. Consider Phlebas var en mycket njutbar eskapism och jag ser med spänning fram mot att läsa övriga romaner i serien.