tisdag 1 maj 2012

En bok jag alltid återvänder till del 1

Under denna vinjett kommer jag när andan faller på skriva om en bok jag alltid återvänder till oavsett hur många gånger jag än läser den.

Först ut är Of Mice and Men av Nobelpristagaren John Steinbeck. Hans kortroman från 1937 om de kringvandrande lantarbetarna George och Lennie har haft en speciell plats i mitt hjärta ända sedan jag först läste den.

John Steinbeck lyckas på runt 100 sidor berätta en hjärtskärande och vacker historia om vänskap, drömmar och precis som i dikten som gett romanen dess namn; väl uttänkta planer som går fel.

Den har självklart också hamnat på min lista över böcker som fått och får mig att gråta. Det räcker ibland att jag bara läser första sidan, för jag kan boken så bra.

Nu återstår att fråga. Vilken bok återvänder du alltid till?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Till att börja med återvänder jag gärna till din blogg - keep up the good work!

Jag har använt (kanske lite för) mycket tid till att läsa Umberto Ecos "Foucaults pendel". Eftersom jag brukar skriva små kråkor i kanterna är det vid det här laget rätt lätt att hitta passagen/rna som jag söker så jag inte nödvändigtvis behöver läsa om hela boken.

Andra böcker som jag brukar återvända till för att hitta citat och liknande är Orwells 1984 och Rands Atlas Shrugged. Den tidigare för att bli missmodig och den senare för provocera mig själv.

Anledningarna att läsa om är många. Borges skriver mycket förnuftigt om vikten att "läsa om" i Fiktioner om jag inte missminner mig.

Hälsar,
Panel-Christian

Pepe sa...

Tack för kommentaren och uppmuntran.

Det har du rätt i att det finns ju böcker som man återvänder till bara för att bli provocerad och arg. Kan själv inte komma på en sådan i skrivande stund, men det kan ju bli ett inlägg i serien lite senare.