torsdag 24 maj 2012

Att öppna en efterlängtad bok

I dag anlände den äntligen. Bring Up the Bodies av Hilary Mantel, uppföljaren till hennes välförtjänt prisbelönta roman Wolf Hall från 2009. I skrivandes stund har jag läst ungefär halva första kapitlet och magin från Wolf Hall finns kvar.

Hilary Mantel har åter tagit mig i handen och dragit med mig på en tidsresa till 1500-talets England och Henry VIII:s hov där jag åter får följa hennes protagonist Thomas Cromwell. Bring Up the Bodies tar utan omsvep vid precis där Wolf Hall slutade. Det är utan tvekan mycket njutbar läsning. Äntligen!

I övrigt har jag inte varit en särskilt flitig läsare i maj månad. Lusten ha inte riktigt infunnit sig, men jag hoppas att Bring Up the Bodies blir en nytändning tillsammans med min nyinrättade läshörna på balkongen. Det lär bli en härlig sommar. I förmiddags avslutade jag dock Star Wars-romanen Allegiance av Timothy Zahn. Bra, lättsam och friktionslös läsning. Precis vad jag behövde.

Inga kommentarer: