torsdag 10 maj 2012

Tack Maurice

Illustration från Till vildingarnas land. Maurice Sendaks mest kända verk. 
I tisdags avled den amerikanske barnboksförfattaren och ALMA-pristagaren Maurice Sendak i sitt hem i Connecticut. Han blev 83 år gammal.

Hans bok Till vildingarnas land var en bok jag alltid läste när jag besökte mitt lokala bibliotek som barn (vilket jag för övrigt gjorde ganska så ofta). Jag ägde den aldrig själv, utan det var en bok som enbart lästes på bibblan och även lånades hem med jämna mellanrum. Har skrivit mer om den i detta inlägg.

Det är sorgligt att Maurice Sendak har gått bort, men hans böcker kommer alltid leva kvar och jag hoppas verkligen att barn för all framtid kommer att få en chans att få ta del av hans fantastiska världar. Själv är jag oerhört tacksam att jag fick uppleva dem.

New York Times citerar (i slutet av artikeln) ur ett brev som en åtta-årig pojke skrev till Maurice Sendak (min översättning):
"Käre herr Sendak. Hur mycket kostar det att åka till vildingarnas land? Om det inte är för dyrt så skulle jag och min syster vilja tillbringa sommaren där."

Jag kan bara hålla med den lille pojken, jag vill också tillbringa sommaren i vildingarnas land.

Inga kommentarer: