söndag 29 april 2012

I ett bokpaket nära mig

Tidigare i april bröt jag tillfälligt mitt embargo mot inköp av nya böcker (vilket jag visserligen gjorde i mars också). Jag har försökt ta det lugnt just på den punkten, dels för att spara pengar, dels för att jag ska hinna läsa allt jag införskaffar också.

I tisdags, den 24:e, kunde jag så hämta mitt efterlängtade bokpaket. Jane Eyre av Charlotte Brontë införskaffade jag för att jag såg filmen från 2011 med Mia Wasikowska som Jane och Michael Fassbender som Rochester. Plus då att jag i princip blev beordrad av min kompis Martina (som jag såg filmen med) att få tummarna loss och läsa boken. Nu har jag i alla fall införskaffat den och den pryder sin plats bokhyllan.

Sedan köpte jag också The Better Angels of Our Nature av psykologen Steven Pinker. En riktig mastodontbok där Pinker har som huvudtes att tvärt emot vad vi tror så är vårt samhälle mindre våldsamt i dag än vad det någonsin har varit. Har inte kommit så långt i den än, men återkommer med åtminstone än sammanfattning när den är utläst.

Inga kommentarer: