måndag 23 april 2012

Glad Världsbokdag 2012

Årets Världsbokdag har jag ägnat åt att sträckläsa andra upplagan av Jesper Bengtssons biografi om den burmesiska demokratikämpen och Nobelpristagaren Aung San Suu Kyi. Anledningen till detta var att jag på söndagskvällen gick på bio och såg filmen The Lady, som handlar om just Aung San Suu Kyi.

Jag recenserade första upplagan av Jesper Bengtssons bok när den kom 2010 och den recensionen håller än. Jag har inte ändrat uppfattning om boken. Det är däremot värt att nämna att den andra upplagan innehåller en intervju med Aung San Suu Kyi, som kunde genomföras efter att hon släppts från sin senaste husarrest.

Jag kan varmt rekommendera att ni både läser Jesper Bengtssons bok och ser filmen The Lady, med Michelle Yeoh i rollen som Aung San Suu Kyi. Båda är gripande och ger en ingående förståelse kring Aung San Suu Kyis drivkraft att år efter år fortsätta sin kamp för ett demokratiskt Burma.

Här kan ni dessutom läsa en artikel om demokratikampen i Burma som jag skrev åt Palmecentret i samband med Palmedagarna i Karlstad 2007.

Inga kommentarer: